8 april 2011

De utvalda- Tankeläsaren



Åh, jag vet inte vad jag ska säga om den här boken! Den var så himla bra, och inget jag skriver kan göra den rättvisa. Jag älskar ju fantasy, och ju tjockare (oftast) desto bättre. Det här är första boken av tre, och den är 479 sidor tjock, men väldigt lättläst och luftig.

16-åriga Katsa lever i en värld med sju kungadömen. Ibland föds "särlingar", barn med olika färger på ögonen och speciella gåvor. Katsa är en särling, och hon har dödandets gåva, vilket gör henne livsfarlig. Hon kan döda vem eller vad som helst på ett ögonblick, och hennes morbror (som är kung) använder henne mot sina fiender. På ett uppdrag i ett annat kungadöme möter hon prins Po, som också är en särling med tankeläsandets gåva, och tillsammans är de oslagbara.
Katsa börjar trotsa sin kung och ger sig iväg på ett livsfarligt uppdrag tillsammans med Po. Någon av de sju kungarna har kidnappat Po's farfar, och de bestämemr sig för att ta reda på vilken. Problemet är bara att när de börjar närma sig lösningen, så visar det sig att den skyldige kungen är mycket farligare än någon någonsin kunnat ana. Samtidigt växer relationen mellan Katsa och Po, och nu när hon äntligen är fri så börjar hon inse att hennes gåva kanske inte alls är till för att döda, utan för något mycket bättre...

Den här boken har tydligen redan gjort succé i 28 länder(vilket jag förstår), och här i Sverige trycker man den dessutom också med "vuxenomslag". Jag gillar att det inte är traditionell fantasy med trollkarlar och krig, utan mer en historia om människor och relationer. Visst, det är krig också, men framförallt är den gripande och full av känslor. Jag vill ha fortsättningen NU!
Det är dessutom Kristin Cashore's debut, vilket jag är väldigt imponerad av.

Ungdomsomslaget till vänster, och det för vuxen till höger. Vilket skulle du välja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar