20 april 2011

Den andre Will Grayson


Will Grayson och Will Grayson är två ganska olika killar med samma namn. De bor i Chicago och går i highschool, men utöver det har de väldigt lite gemensamt.
Den ena Will Grayson försöker att ta sig igenom skoltiden genom att hålla käften och inte bry sig, men det funkar inte helt perfekt. Speciellt inte eftersom tjejen han valt att ignorera är tjejen som han håller på att falla handlöst för. Dessutom är han bästa vän med skolans största och bögigaste diva, nämligen Tiny Cooper(som nästan tar över som huvudperson i boken). Det går liksom inte att vara anonym i Tinys närhet, det är bara att inse. Speciellt inte när han tänker göra hejdundrande skolmusikal av sitt liv, som ju Will är en del av.

Den andre Will Grayson är olycklig och känner sig ensam. Hans kompis Maura är antagligen kär i honom, och han vet inte hur han ska avvisa henne utan att vara elak. Självmordstankar letar sig ibland in i hans huvud, men det mesta brukar bli bra när han pratar med sin stora förälskelse Isaac via datorn. De har aldrig träffats, men Will är övertygad om att allt kommer lösa sig även om blotta tanken på att träffa Isaac skrämmer livet ur honom.
En kall natt korsas Will's och Will's liv, och ingenting blir som förut...

Jag gillar verkligen den här boken väldigt mycket. Jag älskar ungefär allt som David Levithan är inblandad i, och även om jag bara läst ett par böcker av John Green, så tycker jag att han är lysande.
Jag är inte säker på vem av dem som skriven vilken Will's kapitel, men det blir väldigt bra iaf.
På originalspråk heter boken kort och gott Will Grayson, Will Grayson, vilket jag gillar mer, för om en av dem är "den andre", så känns det som att bara en av dem kan vara "den riktige" Will Grayson, liksom. Förstår ni hur jag menar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar