7 juni 2011

I den tysta minuten mellan

Oj! Nu var det länge sedan jag bloggade, men det beror inte på att jag inte läser. Problemet(?) är att det är så sabla fint väder så att jag har legat på badet och jobbat på min solbränna. :)
En av böckerna jag läst är I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren.
Den var verkligen över förväntan och jag sträckläste från pärm till pärm.


Den handlar om Torvi, som föddes på Island men sedan flyttade med sin mamma till Sverige som 6-åring. Hans pappa valde att stanna på Island, och de har inte haft någon kontakt alls efter det, vilket har byggt ett starkt hat i Torvi. Han känner sig övergiven och har aldrig kunnat förstå varför det blev som det blev. Nu, åtta år senare är han ensam på väg tillbaka till Island för att gå på sin pappas begravning. Besöket där blir fullt av sorg och ilska, men också ett sätt för honom att hitta tillbaka till sig själv och sina rötter. Genom sin pappas bästa vän och sin farmor blir han dessutom påmind om allt det fina som hans pappa faktiskt stod för, och kanske kan han förstå varför det blev som det blev.

Genom en blandning av tillbakablickar och nutid så får vi följa en jobbig, men också ganska fin far och son-relation, och jag gillade den väldigt mycket.

1 kommentar:

  1. Hej Maria! Tycker som du! Den här boken är en av mina favoriter i vårens ungdomsbokflod.
    Jag har recenserat den i www.vk.se/kultur och (i nästa nummer av) Svenskläraren.

    lena kjersén edman

    SvaraRadera