30 december 2011

City of bones


Nu har jag äntligen läst ut första delen i The mortal instruments-serien av Cassandra Clare, och jag tyckte verkligen om den!
Jag älskar karaktärerna och hela världen den utspelar sig i. Det är en härlig stäming på något sätt som jag inte riktigt kan förklara.
Jag blir så imponerad av författare som kan skriva så att jag får klara bilder av hur allt ser ut, utan att tjata ihjäl mig med beskrivningar. Jag kan liksom inte ens komma ihåg att hon beskrev någonting, och ändå är det glasklart i mitt huvud. Imponerande, som sagt.

Så, har alla redan läst den? Inte? Okej, här är ett snabbt sammandrag:
Clary träffar på några Shadowhunters (vad heter det på svenska?) som jagar och dödar demoner och andra onda varelser. Clary får veta att världen är full av demoner, vampyrer, varulvar och annat, som vi männsikor aldrig ser. När hennes mamma blir kidnappad så får Clary reda på att hon också är en Shadowhunter, och att hennes mamma gömt The mortal cup, som också den onde Valentine är ute efter. Tillsammans med sina nya vänner Jace, Alec och Isabella börjar Clary jakten på både bägaren och sin mamma.

Okej, väldigt snabb och väldigt dålig sammanfattning. Haha.
Nu ska jag kasta mig över del 2, The city of ashes. Del 3 och 4 är just nu på väg hem till mig från adlibris. Yay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar