10 augusti 2012

Döden i dina ögon




Nu har jag äntligen läst sista delen i serien Döden i dina ögon av Rachel Ward.
Jag vill inte avslöja något för er som inte läst serien än, men jag kanske kan berätta lite i alla fall?

Första boken handlar om Jem som har en otäck förmåga. När hon ser människor i ögonen så ser hon datumet som de kommer att dö. Det enda datum hon inte kan se är sitt eget. Jem har ingen familj; hon lever ensam i en hård London-miljö och försöker att hålla sig undan. Folk tycker att hon är konstig för att hon inte vill möta dess blick, och hon funderar mycket på hur hon ska hantera sin förmåga. Är det rätt att tala om för människor när de ska dö? Skulle hon själv vilja veta?
När hon träffar den småkriminelle Spider så blir livet både lättare och svårare, speciellt när de blir vittne till en planerad terroristattack och anklagade för att vara inblandade. Nu är det bara att fly...

Arvet handlar om Jem's son Adam som ärvt sin mammas förmåga. Han hatar den och drar sig undan från alla. Problemet är bara att han ibland tvingas möta andra människors blick, och när han gör det ser han att alla har samma datum. Vad kommer att hända? Kommer det bli krig, svält eller en attack av något slag, och viktigast av allt- kan han stoppa det?

Slutet handlar om Adam, hans flickvän Sarah och deras 2-åriga dotter Mia. Det här är den absolut grymmaste boken av alla tre, och jag var så arg hela tiden när jag läste den. Året är 2029 och London är nästan helt förstört och människor lever på gatorna utan mat och tillhörigheter. Några forskare har fått reda på Adams förmåga, och nu jagar de honom för att göra grymma tester. Dessutom är de övertygade om att Mia har ärvt hans förmåga, något som inte ens Adam och Sarah vet om det är sant.
Men varför vill de ha fast dem, och vad vill de använda deras förmåga till?

De här böckerna är så spännande! Jag är lite ledsen att serien är slut, men jag gillade slutet, så jag är lite nöjd ändå.

1 kommentar:

  1. Du är härmed utmanad. ;) Kolla in min blogg:
    http://bokodysse.blogspot.se/2012/08/utmaning-8-faktavanor-om-dig-sjalv.html

    SvaraRadera