14 oktober 2012

Liesl & Po


Två träskrin byter plats.
Ett innehåller askan efter en bortgången far och den andra världens mäktiga magi.

Liesl är inspärrad på en vind av sin elaka styvmor. Hon har suttit där sedan hennes pappa dog, och hennes enda tidsfördriv är att sitta vid fönstret och rita.
En dag uppenbarar sig två skuggor i ena hörnet av hennes rum, och först förstår hon inte alls vad det är som händer. Den större skuggan pratar med henne! Det visar sig att hon har besök från andra sidan, och spöket Po och hans hund/katt Knytet blir snabbt hennes enda vänner.
Po lyckas kommunicera med Liesl's far och sporrad av hans sista önskan bestämmer hon sig för att rymma.

I andra änden av stan lever alkemistlärlingen Will ett allt annat än trevligt liv. Han behandlas som en slav av den elaka alkemisten, och en natt blir han ivägskickad med ett väldigt viktigt träskrin som ska levereras till en kvinna i andra änden av staden. På vägen stannar han för att titta på den vackra flickan som alltid sitter i vindsfönstret på Höglandsvägen, och plötsligt ändrar han sina planer för kvällen. Han tar en annan väg, stannar för att göra ett annat ärende och när natten är slut har fel skrin nått målet, något som den utmattade Will är totalt omedveten om.

När misstaget uppdagas händer allt mycket snabbt och Will tvingas fly. Han hoppar på ett tåg, omedveten om att Liesl precis gjort samma sak tillsammans med Po, Knytet och träskrinet med det hon tror är sin fars aska. Samtidigt är alla deras fiender dem hack i häl...

Jag köpte den här boken på Bokmässan. jag hade inte planerat att köpa den, men den stod där på en hylla och var så himla fin att jag inte kunde stoppa mig själv.
Dessutom gillade jag Lauren Oliver's tidigare böcker Resten får du ta reda på själv och Delirium.

Den här är lättläst, gullig, spännande och mysig. Jag får lite Eva Ibbotson-feelings, om ni läst något av henne. Barn, spöken, missförstånd och äventyr. Härligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar