3 november 2012

Den vita katten



Jag kan inte påstå att jag varit speciellt sugen på att läsa den här boken förut. Jag har varit lite nyfiken, ja, men omslaget...ja, herregud, vad säger man?
Jag har pratat om det förut, så jag släpper det nu, men om jag inte fått den här och fortsättningen som recensionsex från förlaget så hade de nog inte blivit lästa.

Anyway...vad handlar den om då?

Jo, Cassel's hela familj är Berörare. Det betyder att de kan påverka andra människors känslor, minnen eller liv genom att röra vid dem med sina bara händer.
Berörare är ganska ovanliga, men ändå är handskar något som används mer ofta än sällan.
Världen styrs av de stora Berörar-familjerna, och de är nästan som en maffia.
Cassel's mamma är känsloberörare, och trots att hans bröder ärvt berörar-genen, så har Cassel ingen sådan förmåga. Han har istället en stor hemlighet.
När Cassel var 14 år dödade han sin bästa kompis Lila, och även om han inte minns hur det gick till så vet han att han är skyldig. Nu, några år senare händer konstiga saker i hans liv. Han vaknar upp halvnaken på skoltaket mitt i natten och tror att han gått i sömnen, hans brors fru beter sig märkligt och vad är det med den vita katten som dyker upp överallt?
Ju mer Cassel börjar gräva i sina minnen, desto konstigare blir det. Bit för bit uppdagas en konspiration som är större och farligare än Cassel någonsin kunnat ana...

Jag blev glatt överraskad av den här boken! Den var inte alls som jag hade tänkt mig, utan mer vuxen och spännande. Det är mord, maffia-bossar, farliga förmågor och tappade minnen, och jag gillar det skitmycket! Kul att få bli positivt överraskad.
Nu ska jag läsa del två, som heter Den röda handsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar