15 mars 2011

Alla själars natt


I nästan 10 dagars tid har jag nu kämpat med Alla själars natt av Deborah Harkness.
Eller kämpat kanske är fel ord egentligen. Det är bara det att jag kommer ju ingenstans! Den är ju bra, men förbannat tjock. 689 sidor för att vara exakt. Och den är rätt bra också, så därför förstår jag inte varför jag inte kommer någonstans?

Handlingen utspelar sig i nutidens Oxford. Närmare bestämt på Bodleian Library. Där spenderar Diana det mesta av sin vakna tid med att forska i gamla handskrifter. Det är när hon råkar få tag i en väldigt sällsynt förhäxad handskrift som saker börjar hända. Plötsligt kryllar biblioteket av vampyrer, häxor och demoner, och alla verkar vara ute efter handskriften, som kanske bär på hemligheten om deras uppkomst. Diana blir omedelbart färhäxad av den vackre vampyren Matthew som hjälper och skyddar henne mot de elaka fienderna, och plötsligt har Diana och Matthew kastat sig in i ett förhållande som inte är direkt lätt. Dianas hela släkt är nämligen häxor, och hon har ärvt alla krafter, men vägar använda dem, eftersom hennes föräldrars krafter ledde till att de blev brutalt mördade.
Men hur länge kan hon klara sig mot sina fiender utan att försvara sig?

Som sagt, den här boken är bra. Den är faktiskt till och med riktigt bra. Det enda som stör mig är att det kanske är lite för mycket beskrivningar ibland. Åtminstone 100 sidor hade kunnat försvinna om författarinnan hade tagit det lite lugnt med all onödig(?) fakta. Men ändå, jag tänker inte ge upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar