23 mars 2011

Regn och åska


Håkan Lindquists Dröm att leva är en av de bästa böcker jag läst, och visst, han har skrivit en och annan pärla efter det också, men den här håller inte riktigt måttet. Tyvärr.
Oskar ska spendera några sommardagar in Tallin med sin mamma, och redan första dagen träffar han Rein, och kärlek vid första ögonkastet uppstår genast! De kastar sig in i den första riktiga förälskelsen, och dagarna i Tallin försvinner fortare än någon av dem vill. Tillbaka i Sverige så fortsätter deras kontakt genom mail och telefonsamtal, Oskar berättar för sina bästa vänner att han är gay, hans mamma har redan genomskådat allt, och det är riktigt befriande med alla förstående och fördomsfria vänner. Det är en fin story, men jag saknar ett bra slut på den här boken. Det lämnas alldeles för många lösa trådar och det känns nästan som att det borde finnas en fortsättning, men det tvivlar jag på att jag kommer att få.

Det största minuset är ändå språket. Det är stelt och helt utan känsla. De har alltid något fint och poetiskt att säga i varenda liten situation, och det var en av de sakerna jag älskade med Dröm att leva, men här funkar det inte. Det blir lite av en dålig kopia, för böckerna är väldigt lika i handling och personbeskrivningar. Nästan så lika att det stör mig. Tyvärr är mitt ex av Dröm att leva försvunnen, och den går inte att få tag på längre. Jag sörjer det istället för att rekommendera den här, även om den stundtals är väldigt fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar