17 augusti 2011

The Morganville Vampires


Jag har läst en himla massa vampyrböcker de senaste åren, men hela tiden tyckt att de är väldigt lika varandra allihop. Jag gillar verkligen Twilight och House of night serien (men bara på engelska. Den svenska översättningen funkar inte alls). Dock finns det en vampyrserie som inte liknar någon av de andra, och det är The Morganville Vampires.
När Claire flyttar till Morganville för att gå på college är hon beredd på en småstad som vilken som helst, men Morganville är allt annat än vanligt. Staden styrs nämligen av vampyrer, och är du inte med dem, så riskerar du snabbt att bli deras lunch.
Efter att ha blivit trakasserad av tjejerna i sin studentkorridor, så letar Claire efter annat boende, och hon hittar The Glass house, som ägs av Michael Glass, en snygg men lite mystisk kille som Claire genast gillar. I huset bor också goth-tjejen Eve och den snygga Shane. Claire flyttar in, och får veta att de är rebeller som vägrar alliera sig med vampyrerna. Som tur är så är huset magiskt och skyddar dem från inkräktare så länge som de befinner sig inom dess fyra väggar.
Tiden går och Claire dras djupare och djupare in i Morganvilles mörka hemligheter, och snart inser hon att har man en gång flyttat dit så flyttar man inte därifrån. Och kanske vill hon inte flytta därifrån heller...

Den här serien är en av de få vampyrserierna där huvudpersonen inte är vampyr. Iaf inte än (jag har bara läst 4 böcker). Dock kryllar handlingen av vampyrer, men jag gillar att allt inte kretsar kring blodsugande. Det är krig mellan olika vampyrgrupper, kärlekstrubbel, mord och urgamla vampyrer med massor av hemligheter.
Första boken har precis kommit ut på svenska, men orkar du så föreslår jag som alltid originalspråket.

Författarinnan heter Rachel Caine, och det enda jag inte gillar är att serien aldrig verkar ta slut. Just nu finns det 11 delar ute på engelska, och de heter:

1. The Glass house
2. The dead girl's dance
3. Midnight alley
4. Feast of fools
5. Lord of misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade out
8. Kiss of death
9. Ghost town
10. Bite club
11. Last breath

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att den första boken var bra men andra var rätt kass. Blir de bättre sen tycker du?

    SvaraRadera
  2. Jag fortsatte ju läsa, så något måste jag ju ha gillat. :)
    Del 3-4 tyckte jag väldigt mycket om. Det hände lite mer i dem.

    SvaraRadera