25 november 2011

Årets julklapp!


Förstå att de (förlagsfolket) äntligen tagit sitt förnuft till fånga, och bestämt sig för att trycka världens bästa bilderbok igen. Den här boken utkom för första gången 1983, och de senaste åren har den inte gått att köpa. Jag vet inte hur många gånger jag och min familj läst Lilla syster Kanin eller berättelsen om den feta näktergalen. Vi ägde den aldrig, men jag tror att vi hade med oss den hem varje gång vi lämnade biblioteket, vilket var ofta.
Vi skrattar fortfarande åt:

- Vad säger hunden?
- Bah!
- Nej, hunden säger voff! Så, vad säger hunden?
- Bah!



Underbara lilla syster, och underbara oroliga storebror som måste skydda henne från rävarna i natten.
Jag älskar Gamle herr Surkål, och hur Lilla syster Kanin suger på sitt (och brorsans) öra när hon sover, precis som gamle morbror Plös alltid gjorde. För att inte tala om den söta Kokoskorven (bästa namnet ju!) som storebror är så förtjust i.

Ulf Nilsson är ju alltid fantastisk, och Eva Erikssons bilder gör mig alltid lycklig.

Om ni har småbarn som behöver julklapp så kan ni sluta fundera nu.

Någon mer som blir galet nostalgisk?

1 kommentar: