24 november 2011

Mirakel


Rakel är 17 år och sjunger i kyrkokören Ten Sing när hennes pojkvän anmäler henne till Idol utan att hon vet om det. Hon gör succé och snart är hon mitt i Idol-hysterin. Trots allt kommer hon bara tvåa, och där tror Rakel att allt är slut. Hon återvänder till sin gamla kör, men där är det inte samma stämning som förut. Hennes bästa vän Stines stora dröm var att bli uttagen till Idol, men hon kom inte med, och Rakels framgång har förstört något mellan dem.

Dagen före julafton händer något. Rakel blir erbjuden att spela in ett album, och hennes första tanke är att svara nej, för hon vet egentligen inte om hon vill, men skivbolaget är duktiga på övertalning, och skivan blir en jättehit! Plötsligt är Rakel en superstjärna vid artistnamnet Miracle och turnéer, konserter och intervjuer blir hennes vardag. Och visst är det lyxigt att bo på fina hotell, bli stylad och behandlad som en stjärna, men livet som artist är inte alltid så glamoröst som det verkar. När sedan erbjudandet om att gästa Ten Sing's jubileumskonsert dyker upp, så blir hon tvingad att möta sitt gamla liv igen...

Jag fick den här boken som recensionsexemplar från Gilla Böcker och hade kanske inte läst den annars. Den är väldigt förutsägbar och faktiskt lite tråkig. Dessutom har jag väldigt svårt att känna igen mig i Rakels kristna värderingar, vilka tar upp en ganska stor del av tillbakablickarna i boken. Karaktärerna känns lite platta, och jag känner att jag liksom inte riktigt bryr mig om Rakel. Tyvärr.
Kort och gott så handlar det såklart om att inte döma personer efter vad man hör, och att vara sig själv.
Snabbläst men inte så fasligt spännande.

oO0Oo

Titel: Mirakel
Författare: Renate Nedregård
Utkommen: 2011
Antal sidor: 191

1 kommentar:

  1. Jag är lite nyfiken på Mirakel. Fick den till biblioteket idag. Jag tror den kan bli en rätt populär bok.

    SvaraRadera