7 december 2011

Julklappstips till bokälskare

Yay! Det är snart jul! Jag älskar julen, och min önskelista är mest en lista över böcker som jag behöver för mitt välbefinnande.
Något som jag älskar ännu lite mer är böcker som handlar om böcker. Eller böcker som handlar om bibliotek. Här är några tips på sådana:

Mamma Mu läser av Jujja Wieslander

Man kan väl aldrig tröttna på Mamma Mu och Kråkan, va? Mamma Mu som testar alla gränser för vad kor egentligen ska och kan göra, och Kråkan som hela tiden tar sig för pannan och försöker få ner henne på jorden. Nu har Mamma Mu hittat biblioteket, och gör ingenting annat än att läsa. Hon är uppe hela nätterna med sina böcker och somnar därför i hagen och har inte alls tid med Kråkan.
"Det är så musigt med böcker Kråkan. Om man kan läsa, så kan man få veta nästan allting!".
Sven Nordqvists bilder är som vanligt briljanta. Bara att köpa till alla barn (och en och annan vuxen bokgalning).


Nabus bok av Zizou Corder handlar om den fattiga ficktjuven Lee som en dag råkar stjäla världens mest eftertraktade bok. Den rymmer nämligen alla historier som någonsin berättats, och den vet precis vad du vill läsa. En fin berättelse om en ung pojkes vänskap med den ganska levande boken, men den blir också någon slags actionhistoria efter att fler och fler börjar jaga honom och boken.
Perfekt för alla 12-15-åringar som gillar full fart redan från starten.


Bläckhjärta av Cornelia Funke handlar om Meggie och hennes pappa Mo som har förmågan att läsa ut karaktärer ur böcker när han läser högt. När han läser boken Bläckhjärta så kommer massor av hemska figurer ut i vår värld, och Meggies mamma försvinner samtidigt in i boken. Nu har det gått flera år, och boken står i centrum för vad som ska bli ett farofyllt och magiskt äventyr, både i vår värld och i Bläck-världen.
Första spännande delen i en trilogi.
En riktig tegelsten som passar bra till läsvana fantasyälskare.

Skuggbiblioteket av Mikkel Birkegaard
När bokhandlaren Luca Campelli dör en plötslig och våldsam död blir det hans son Jon som ärver det gamla antikvariatet på Vesterbro i Köpenhamn. Han har inte träffat sin far på tjugo år och är knappast förberedd på den märkliga händelseutveckling som följer. Efter begravningen blir Jon introducerad för ett hemligt bibliofilsällskap. Det visar sig att dess medlemmar, som kallar sig "lettorer", med hjälp av böcker bokstavligt talat kan styra olika händelser i den verkliga världen.


Boktjuven av Markus Zusak är en av mina favoritböcker där jag för en gångs skull kastade mig in i en historisk bok som utspelar sig under ett krig. Absolut inte sådant som jag vanligtvis läser, men jag kan inte värja mig för nioåriga Liesl som stjäl böcker under andra världskriget. Hon har blivit utskickat på landet till en familj som hon aldrig träffat och vi får följa henne och grannarna på gatan medan kriget rasar omkring dem. Det mest geniala kan dock vara att Döden är bokens berättare.


Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón tog evigheter för mig att komma igenom, men när jag väl gjorde det så var jag så glad att jag inte gav upp! En oerhört vacker historia om bortglömda böcker och om en liten pojke som får tillfället att vakta en av dem för att se till att den inte glöms bort för alltid. Pojken blir besatt av boken (Vindens skugga) och av dess författare, och medan han gräver djupare och djupare efter svar så blir det bara mer och mer invecklat. Varför verkar alla spår av författaren vara utsuddade, och vem är det som förföljer honom på gatorna?


 Har ni fler tips på böcker som handlar om böcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar