3 mars 2012

Varma kroppar


I någon slags framtid förvandlas sakta men säkert fler och fler människor till zombier. "R" är en av dem som förvandlats, och han har ingen aning om hur eller när det hände. Faktum är att han inte har några minnen alls. Han minns inte ens sitt namn. Tillsammans med en massa andra zombier har de skapat sig ett hem på en gammal flygplats, och när begäret efter kött blir för stort tar de sig in till stan, där de levande fortfarande gömmer sig.
När de attackerar en grupp ungdomar och R äter en killes hjärna strömmar killens minnen in i honom, och någonting vaknar till liv i R. Han hinner se en glimt av hans liv med sin flickvän Julie och R känner sig lycklig för första gången. När han kommer tillbaka till verkligheten igen upptäcker han att Julie är där, bredvid killen han just dödat, och han tar henne med sig hem till flygplatsen.
Med sig har han också resten av killens hjärna och fler och fler av hans minnen fyller R medan han äter.
Under de närmaste dagarna blir R och Julie vänner och R bestämmer sig för att hjälpa Julie tillbaka hem till de levande, och sakta men säkert börjar något hända med R. Han blir mer och mer levande, och han är inte den andra zombien som påverkas.
Kan det finnas ett botemedel, och vad är det i så fall?

Jag är vanligtvis ingen zombie-älskare. Jag är lite för kräsmagad för allt hjärnätande, men den här boken var ganska snäll. R är en ovanligt sympatisk zombie, som jag faktiskt bryr mig om.
Inte världens bästa bok, men jag gillade den ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar