3 mars 2012

I min bokhylla: A

Något roligt jag sett på många bokbloggar senaste dagarna är att lyfta fram böcker på en viss bokstav. Jag börjar väl från början med titlar på bokstaven A...
Shit, vad många jag hade! Jag trodde att det skulle bli svårt.

Art & Max av David Wiesner är en helt fantastiskt fin bilderbok. Jag är ju väldigt svag för välgjorda bilderböcker, så jag köper en del sådana.

Amuletten från Samarkand av Jonathan Stroud är en riktigt bra fantasybok, men tyvärr orkade jag inte med de andra delarna i trilogin.

Anansi Boys av Neil Gaiman gillar jag.
Gaiman är ju en av mina favoritförfattare.

Avig av Harals Rosenlöw Eeg är en fin och sorglig historia om en framtid där bara de perfekta människorna får plats och de defekte sorteras bort. I ett köpcenter bor några av de som inte passar in.

Are we there yet? av David Levithan handlar om en roadtrip med två bröder som har väldigt många hemligheter för varandra, ska det visa sig.

Abela av Berlie Doherty handlar om två flickor. En i Afrika och en i Storbrittannien. Sorgligt, stark och vackert.

Anarkai av Per Nilsson var en av mina favoritböcker som tonåring. En sommar, tre ungdomar och allt vänds upp och ner.

Arthur och minimojerna av Luc Besson är en söt fantasybok som ju också blivit en halvbra film.

Allikin avRuno Lindskog och Hans Arnold är en av mina absoluta bilderböcker från min barndom. Fantastiska bilder om den lilla trollflickan Allikin som blir vän med en människoflicka, men sedan blir tvungen att rädda henne när hon blir kidnappad av elaka monster.


Astronauten som inte fick landa av Bea Uusma Schyffert är en underbar faktabok om Michael Collins som var den som cirkulerade ensam 14 varv runt månen medan Armstrong och Aldrin klev ner på månen. 701 strömbrytare, 9 kilo checklistor, radioskugga och ingen hjälp att få om något skulle gått fel.

And Tango makes three av Justin Richardson är den sanna historien om två pingvinhannar på Central Park Zoo som levde tillsammans och ruvade på stenar medan alla andra par fick ungar. När ett ägg övergavs av ett annat par lade skötarna det i deras bo, och de fick äntligen chansen att bli föräldrar till lilla Tango.
De lever fortfarande på zoot.
Helt underbart ljuvlig. Översätts till svenska nu i vår. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar