19 juli 2012

Själlös


Alexia Tarabotti är en 27-årig ungmö i det viktorianska England. Hon är lite för mycket av allt; för lång, för kurvig, för mörk och har för svårt för att hålla tyst. Någon hon dock saknar är en själ. Alexia är nämligen själlös, och i ett samhälle där människor lever sida vid sida med vampyrer och varulvar är detta en ganska bra sak att sakna. Det gör nämligen att vampyrer inte kan bita henne och att varulvar inte kan förvandlas om hon rör dem.

Alexia har nämligen en förmåga att hamna i trubbel. Som tur är så är hon inte lika hjälplös som alla andra fina kvinnor i London, och dessutom har hon ju sitt specialdesignade parasoll med silverspets och extra tungt skaft. Ibland ska det nämligen visa sig att det är bra att vara lite beväpnad, speciellt när det verkar som att någon är ute efter henne...

Jag fick den här boken som ett recensionsex från Styxx, men började läsa och fastnade inte alls. Jag vet inte om det är översättningen (det känns som att den borde läsas på orinalspråk), men jag tyckte att den var ganska tråkig till en början. Men när jag sedan satte mig och verkligen läste den så hände något, och jag fastnade. Jag gillar verkligen Alexia, och miljön är riktigt cool. Jag älskar de stora klänningarna, de knasiga hattarna och parasollerna och kommer absolut att läsa fortsättningen.

Vad tyckte du, om du läst den?

1 kommentar:

  1. Hmm intressant, för jag fastnade inte heller men läste den på engelska och tyckte det var lite svårläst. Så kom kankse bara 100 sidor och sen hamnade den på paus. Ska ge den ett nytt försök, är den för svår ska jag läsa den på svenska annars om den bara verkar tråkig får det väl va :( men är ju så många som älskat den så vill så gärna jag med....

    SvaraRadera