7 oktober 2012

Clockwork Prince


I veckan läste jag äntligen ut Clockworl Prince av Cassandra Clare.
Precis som första boken, Clockwork Angel, så tog den här boken mig evigheter att komma igenom. Jag vet inte riktigt varför, för jag älskar bokens värld och karaktärerna och allt, men handlingen i den här serien är mycket segare än i The Mortal Instruments.
Första halvan av boken var rätt trög, men slutet gillade jag jättemycket.
Jag vill inte avslöja så mycket för er som inte läst denna, eftersom det är en del i en serie, men jag älskar Tessa's kraft. Jag vill också kunna förvandla mig till vem som helst. Det skulle vara så coolt.

Förresten, är det fler än jag som stör mig på att karaktärerna i de båda serierna är kopior av varandra?

Will och Jace? Typ samma person fast med olika namn. Svåra, tuffa, sexiga, struliga men snälla. Dessutom faller Clary och Tessa pladask direkt, även om det är allt annat än okomplicerat.

Jem och Alec? Typ likadana. Också tuffa, men lite mjukare och snällare än sina bästa vänner.

Clary och Tessa? Ja, förutom att det är skillnad på tjejer på 1800-talet och 2012 så är de ganska lika. Båda tror att de är människor, visar sig ha fantastiska krafter, faller för Will/Jace, tuffar till sig och passar slutligen in.

Också: Magnus Bane. Så glad att han är med i bägge serierna. Älskar hans humor och sarkasm.

Blir det tjatigt pga detta? Nja, lite kanske, men jag gillar det ändå.
Ingen idé att försöka inbilla mig själv att jag inte kommer att läsa fortsättningarna på båda serierna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar