16 januari 2013

Tithe. A modern faerie tale



Förra året köpte jag en bok som heter Ironside för 10 kr, och upptäckte snart att det är del 2 (ett misstag jag gör alldeles för ofta) i en serie som jag redan läst starten på. Det var visserligen åratal sedan jag läste första delen på svenska; Mörkrets tjänare. Det var väl därför jag inte kände igen serien.

Nu har jag köpt del ett och tre på engelska, men förra veckan tog jag the easy way out och läste om del ett på svenska. Tyvärr var den inte riktigt lika bra som jag mindes.

16-åriga Kaye har en mamma som sjunger i band, och i åratal har Kaye fått flytta med när hon och hennes rockband har drivit landet runt. Nu är de dock tillbaka där Kaye växte upp och bor tillsammans med hennes mormor. Kaye har alltid känt sig som en outsider. Hon vet att det är något speciellt med henne, speciellt eftersom hon som barn hade vänner som var älvor och såg saker som ingen annan såg. Alla bara trodde att de var hennes "osynliga kompisar" och en del retade henne för det medan andra bara lät det vara.

Nu verkar det dock vara något större på gång. Kaye möter den vackra men mystiska Roiben och dras in i älvornas, féernas och oknyttens värld där allt är hemskare och ondskefullare än hon kunnat ana.
Det visar sig att ett krig är på gång, och en människa måste offras. Såklart faller valet på Kaye- men är hon verkligen en människa?

Jag vet som sagt inte riktigt vad jag tyckte om den här boken nu när jag läste om den. Den kom ut på svenska 2004, och det var väl ungefär då jag läste den sist skulle jag tro. Jag gillar delar av den väldigt mycket, men ibland blir den ganska invecklad och lite pratig. Jag ska nog ge del två en chans i alla fall. Jag vill ju trots allt veta hur det går med Kaye och de andra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar