1 juli 2013

Openly straight



Rafe kom ut som gay när han var fjorton, och sedan dess är det det enda som använts för att beskriva honom. Trots att han är en jävel på att skriva, sjukt smart och åker skidor som få så är han alltid "the GAY guy".
Det är inte så att han skäms, för det gör han inte, men har man en mamma som står i fronten på alla PFLAG-möten och älskar att ha en homosexuell son så blir det lätt lite mycket. Han önskar att han någon gång kunde få bli identifierad utan att hans sexuella läggning nämns. Varför måste det vara en sån stor grej?

Men nu har han en chans att ändra på det. När han bestämmer sig för att byta skola och flytta till en annan stad så har han plötsligt en chans att börja om; att bli den Rafe som han vill vara. Utan stämplar och förutfattade meningar ska han vara precis den han vill vara utan att killar känner sig obekväma i hans närvaro. Och det är rätt viktigt eftersom det är en skola bara för killar.

Han tänker vara openly straight. Inte ljuga, utan bara inte berätta.

Problemet är bara att det inte alltid är så lätt att dölja en så stor sak, och snart ljuger han för alla han känner. Dessutom blir han kär, men hur tar man sig ur en lögn som pågått i månader?

Jag gillar den här boken som fan. Rafe är skönt smart, har en härlig humor, en cool bästa vän och ett par mer än lovligt galna föräldrar. Jag fastnade direkt när jag började läsa. Det känns som att jag är i skolan och ser alla personerna framför mig.

Bill Konigsberg har tydligen skrivit en bok förut som heter Out of the pocket, men det verkar vara den här han blivit känd för.

Dessutom är ju boken sjukt snygg utan sitt pappersomslag. Kolla de instansade huvudena. Jag gillar sånt.




2 kommentarer:

  1. Åh. Jag såg den här boken för någon vecka sen och blev sugen och nu när jag läser din recension blir jag ännu mer sugen! Den verkar riktigt bra. :D

    SvaraRadera
  2. Oj va fin den var innuti, ska nog läsa den nån dag =)

    SvaraRadera