13 oktober 2013

Farlig förmåga




Början på Farlig förmåga tyckte jag faktiskt var ganska seg. Faktum är att det var väldigt lite action och magi i boken överhuvudtaget, men därmed inte sagt att den var dålig.

Den överraskade mig dock. Jag trodde att det skulle vara massor av magi och fantasyinslag, men det var det ju inte alls. Istället blev den en typ av historisk kärlekshistoria med inslag av magi.

Systrarna Cate, Maura och Tess är alltså häxor i slutet av 1800-talet. Deras mamma har dött, och plötsligt finns ingen som kan guida dem genom deras snabbt växande krafter.
Att vara häxa är strängt förbjudet och Brödraskapet är på ständig jakt efter kvinnor med övernaturliga krafter, så det gäller att ligga lågt.
Men så hittar Cate deras mammas dagbok, och där står om en profetia som inte kan ignoreras. Den talar om tre systrar med stora krafter och ett ruskigt öde.

Samtidigt har Cate bara några månader på sig innan hon måste bestämma sig för en man att gifta sig med, och även om Paul McLeod är det självklara valet så finns också trädgårdsmästaren Finn Belastra där och får fjärilarna i hennes mage att fladdra.

Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den här boken när jag väl kom in i den. Den är välskriven och spännande och andas 1800-tal alldeles lagom mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar