29 oktober 2013

The Grimm legacy




När vi först träffar Elizabeth så är hon ganska ensam och uttråkad. Hon har inga vänner i sin nya skola, och därför tackar hon snabbt ja när hon får erbjudande om ett jobb genom sin historielärare.

Tänk dig en gigantisk byggnad; som ett bibliotek, men med saker istället för böcker.
Det är på ett sådant ställe som Elizabeth har fått jobb. Varje våning är fullproppad med allt mellan himmel och jord, och hennes jobb är att hämta fram sakerna som folk vill låna.
Hon får börja på avdelningen för kläder och skor och jobba sig uppåt, och hon kommer snabbt in i jobbet.

Men snart visar det sig att viktiga saker försvunnit och ersatts med dåliga kopior. Det viskas om något som kallas för The Grimm collection, och Elizabeth som alltid älskat bröderna Grimm kan inte låta bli att undersöka saken närmare.
Det visar sig att ett låst rum innehåller saker från Grimm's sagovärld, men inte kan väl sakerna vara magiska som alla säger? Sjumilaskor, bord som dukar sig själva och flygande mattor är ju bara påhitt. Eller?
Och om de verkligen är riktiga så gäller det att hitta tjuven snabbt.

Jag fastnade direkt i den här boken. Det här med nya historier kring gamla klassiska sagor är något jag gillar väldigt mycket, och den här boken har kanske inte världens djup, men var ändå riktigt bra!
Den innehöll kanske mer magi än jag hade väntat mig, men det gjorde ingenting, och so what då om den var lite småtöntig emellanåt. Jag kan leva med det.
Den har sköna karaktärer, en fantastisk miljö (där jag vill jobba) och Grimm-saker! Jepp, det räcker för mig. Dessutom är den sjukt snygg (förutom den gula titeln).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar