19 mars 2014

Cress




Igår tog Cress slut, trots mina försök att förhindra det. Jag har läst i min långsammaste snigelfart för att den skulle räcka så länge som möjligt, vilket inte är lätt när man samtidigt desperat vill veta hur det ska sluta!

Cress är alltså del 3 i serien The Lunar Chronicles, efter Cinder och Scarlet.

Spoilervarning för er som inte läst de första böckerna! 
Det är ju lite svårt att skriva om del 3 utan att nämna början på serien.

Cress har i nästan hela sitt liv varit fast på en satellit som kretsar kring Jorden. Hennes enda sällskap är datautrustningen som omger henne, och ett och annat besök när det levereras mat. Hon är galet teknisk och spenderar dagarna med att leta information till Drottning Levana (som styr över Månen) och hennes undersåtar. Hennes nuvarande uppdrag är att hitta Cinder som är efterlyst och, enligt ryktet, livsfarlig.
Cress är dock mer intresserad än rädd för Cinder och hennes sällskap, och har länge vetat exakt var de befinner sig. Hon följer nämligen hennes minsta steg genom att hacka sig in i olika program och system.

Cinder och Thorne är på flykt som vanligt, men nu tillsammans med Scarlet och Wolf.
Tiden fram till Kejsare Kai's och Drottning Levanas bröllop är kort och nu måste de snabba sig om de ska hinna stoppa bröllopet och därmed förhindra att Levana tar över Jorden för alltid. Frågan är bara hur de ska ta sig till? Bröllopet är det mest bevakade någonsin.
När de får kontakt med Cress så bestämmer de sig för att rädda henne, men räddningsaktionen går fel och gruppen splittras. Ska de ändå lyckas med sitt uppdrag?

Gaah! Det är ju så spännande, och jag älskar den här världen som Marissa Meyer målar upp. Det är massor av ny teknik och fullt tempo hela tiden. Jag älskar språket och karaktärerna och ser verkligen fram emot bok 4, där jag tror att huvudpersonen kommer att vara en tjej som vi får träffa flyktigt i slutet av Cress. Jag har en känsla av att det kommer att bli baserat på Snövit den här gången.

Spoiler om Cress! (markera texten för att se)
[Cress fulla namn är Crescent Moon, och hon nämns faktiskt redan i en av de första böckerna, där Doktor Erland talar om sin dotter som han förlorade när hon var nyfödd.]




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar