20 mars 2014

The Giver- Trailern (total sågning, jag varnar er!)




Alltså, nej. Jag kan inte annat än att bli förbannad.
Jag läste den här boken för första gången när jag gick i högstadiet, och den vände min värld upp och ner. Det var den första dystopiska bok jag läste, och sedan dess har jag läst den säkert ett tiotal gånger.
Och nu är den här, trailern som bevisar hur hårt de fuckat up en av världens bästa böcker.
Flygande skepp?! Och soldater(?) på motorcyklar! Och skepp! Sa jag skepp?! WTF?

Suck. Jag blir så trött. Jag blev irriterad redan när de höjde huvudpersonernas ålder från 12 till 16 (för att sedan spelas av någon som är 25!), för det är av stor betydelse för handlingen att Jonas är så ung. Jag har heller inte föreställt mig en så flashig framtidslook. Jag har fått för mig att de bor simpelt och utan snofsiga grejer. En vanlig by där människor bryr sig om varandra och tar hand om varandra i trygghet (falsk trygghet dock, men...) och harmoni. Och var fan kom öknen ifrån?

Alltså. Jag orkar inte. Har de ens läst boken?
Inte ens det där med pillren de tar på morgonen fick vara rätt. Nej, det måste vara sprutor, för det är väl coolare för filmpubliken. Lovar att de dessutom tänker göra den till en kärlekshistoria, trots att Jonas knappt ens konstaterar att han tycker att hon är vacker i boken. Kan de inte bara lämna boken ifred och göra en ny historia så att mitt hjärta slipper kännas som att det slagits i tusen bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar