12 juli 2014

Allt och lite till


Det vilar någon slags sommarskimrande gloria över Sarah Dessens böcker. Jag kan inte förklara det, men under semestern när jag sitter i solen på balkongen slukar jag hennes böcker utan att himla med ögonen och utan att tycka att det hela är väldigt förutsägbart och klyschigt.

Allt och lite till handlar om Emaline som bor på en riktig turistort där hennes familj hyr ut bostäder till mer eller mindre rika sommargäster. Det är sista sommaren före college, och Emaline längtar samtidigt som hon vill att sommaren aldrig ska ta slut, för när den är över kommer allt att förändras för evigt.
Sommaren bjuder dock snabbt på överraskningar; hennes förhållande med pojkvännen Luke knakar i fogarna, hennes frånvarande pappa hör av sig och så dyker Theo upp. Han är från New York och har kommit till byn för att göra en dokumentärfilm om en av traktens original.
Han vänder allt på ända, och sommaren blir inte alls som Emaline planerat. Kanske blir den bättre.

Som sagt, det är lite förutsägbart (okej, mycket) och jag kunde lista ut efter två sidor hur det skulle gå, men det är lite tjusningen med semesterläsning. Man behöver liksom inte tänka på himla mycket.
Trots allt gillar jag karaktärerna. Speciellt Emalines lillebror Benji och hennes kompis Morris.

Skön sommarläsning helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar