23 oktober 2014

The vault of dreamers


The Forge School är den bästa konstskolan i landet, men den är mer än bara en skola. Den är nämligen också en direktsänd dokusåpa 12 timmar om dygnet. Från att alla elever vaknar kl 6.00 tills sängdags kl 18.00 så är de bevakade av kameror som filmar deras minsta rörelse.

Rosie älskar att göra filmer och lyckas komma in på Forge som genom ett mirakel. På dagarna har de lektioner och konstklasser, och kl 18 får alla elever ett sömnpiller och sover sedan genom natten. Allt för att gynna deras kreativa tankar och se till att de utvecklas så mycket som möjligt.

Rosie tycker dock att något verkar skumt. Hon bestämmer sig för att skippa pillret och utforska skolan medan kamerorna är avstängda. Det hon upptäcker gör henne dock allt annat är lugn. Något pågår i skolan under nätterna, och tillsammans med Linus som jobbar i köket bestämmer hon sig för att reda på vad.

Jag gillade den här boken. Den är annorlunda och spännande, men det tar alldeles för lång tid innan den kommer igång på riktigt. Trots allt tyckte jag om den. Jag hade kanske kunnat önska att vi fått lära känna de andra eleverna lite bättre, och att Rosie fått lite mer djup, men ändå en helt okej bok.

Slutet vill jag absolut inte säga något om, men jag vill gärna läsa fortsättningen när den kommer, bara för att få se vad historien ska ta för vändning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar