10 juni 2011

Dag 10- Min favoritklassiker

Okej, det här är en svår dag...
Jag är en sådan som hela tiden har planer på att läsa "alla" klassiker, för man bör ju ha läst dem om man jobbar på ett bibliotek, va? Man borde troligtvis ha läst dem om man ska kunna kalla sig en bokälskande människa.
Problemet är att jag är en stark motståndare till sådant som man bör göra.
Ibland, inför bokprat med skolklasser, har jag läst Maj Bylocks återberättade klassikerversioner, och där gillar jag verkligen Huckleberry Finn och Prinsen och tiggaren.
Jag köpte dessutom en snygg upplaga av Skattkammarön på bokrean. Den ligger i Att läsa-högen.



Så, ni som läser klassiker. Var ska jag börja? Ge mig ett tips eller två.
Jag har någon romantisk fantasi om hur jag läser Moby Dick och inser att den är precis lika bra som jag bara hade kunnat ana i mina vildaste fantasier, men jag vet inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar