1 oktober 2011

I tunnlar nära Jordens medelpunkt


Ni får ursäkta mig om jag är lite frånvarande på bloggen just nu. Faktum är att jag befinner mig x antal tusen kilometer under jordytan, strax intill Jordens medelpunkt faktiskt.

Roderick Gordons och Brian Williams serie utspelar sig nämligen under jord. Långt ner under London.

14-årige Will har alltid älskat att gräva, och då menar jag inte några små fåniga hål, utan riktiga tunnlar och rum under marken.
Hans pappa är utgrävare, och så länge Will kan minnas så har han hjälpt pappan i hans utforskningar.
En dag är pappan spårlöst försvunnen, men Will och hans kompis Chester hittar en halvt inrasad tunnel som börjar bakom en bokhylla i familjens källare. Övertygade om att det är den vägen pappan försvunnit så bestämmer de sig för att börja gräva, utan att berätta för någon.
Tunneln är längre än de någonsin kunnat ana, och de hade aldrig kunnat föreställa sig att de skulle mötas av en värld så farlig att den är på väg att kosta dem livet. Världen styrs av styxare, som är allt annat än trevliga, och deras resa under jord har bara börjat. Genom oräkneliga tunnlar går deras sökande för att hitta Will's pappa, men det som pågår där nere är större än någon av dem kunnat ana, och Will får äntligen reda på varför han alltid haft en sådan dragning till underjorden...

Nära, som jag läser nu, är fjärde delen i serien, och jag tror att vi (de) kanske är på väg upp till ytan igen.
Det här är böcker som vanligtvis är klassade mellan- och högstadiet på biblioteket, men som jag totalt fastnat i. De är tjocka, men det är bara underbart, för jag älskar att spendera tid i underjorden med Will, Chester och alla de andra människorna och varelserna som lever där nere.

Det ryktas om att iaf första boken Tunnlar ska bli film, så jag ska definitivt hålla utkik.

2 kommentarer:

  1. håller med dig dom är jättebra det går nästan inte att sluta läsa dom

    SvaraRadera