8 februari 2012

Det vita mörkret


Just nu läser jag bla Det vita mörkret av Geraldine McCaughrean som jag köpte för 10 kr på Akademibokhandelns reabutik i Västerås.
Den handlar om 14-åriga Symone som är besatt av Antarktis. Ända sedan hon var liten har hennes farbror (hon kallar honom det, men de är egentligen inte släkt) Victor som är polarforskare, försett henne med böcker och historier om Antarktis. Hennes största dröm är att få åka dit och uppleva det vita landskapet och kylan.
När Victor vill bjuda henne och hennes mamma på en weekend i Paris så blir Symone jätteglad, men när de står och väntar på tåget så hittar hennes mamma inte sitt pass. Till slut får Symone och Victor åka ensamma, vilket genast får mig att bli misstänksam. Victor känns lite för ivrig att bli av med hennes mamma, och när de kommer till Paris bestämmer han att de ska göra en längre resa under ett par veckor. Till Antarktis. Symone är såklart överlycklig, men oroar sig för sin mamma. Victor hindrar henne hela tiden från att ringa hem, och jag blir mer och mer misstänksam. Speciellt när det visar sig att han redan skickat deras vinterkläder i förväg till Paris (dock inga kläder till mamman).
Tillsammans med en brokig samling människor tar resan sin början, men det som börjar som en dröm, blir snart snarare en mardröm.

Den här boken gör mig lite obehaglig till mods. Jag litar inte en sekund på Victor, men det kan hända att jag bara är en ovanligt misstänksam och paranoid läsare. Det vet jag inte än. Dessutom förstår jag inte varför Symone inte upptäcker detsamma som jag.
Boken är lite konstig, men ändå spännande. Jag vill veta hur det ska gå. Dessutom gillar jag hela Antarktisgrejen. Vi får väl se hur det slutar...

Är det någon som läst den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar