1 april 2012

I min bokhylla: F

Just nu är jag mitt i alla böcker som jag läser, så därför blir det ingen bokrecension idag. Istället blir det nästa bokstav i "I min bokhylla", och nu har vi kommit till F.
När jag tänkte på den så trodde jag att jag hade max 3 böcker, men det visade sig att jag hittade 10 st, och då har jag ändå inte letat igenom alla barnböcker i hyllorna.



Flickan från himlen andas högstadie för mig. Jag och några kompisar var helt tokiga i Virgina Andrews och lånade vilt av varandra. Under åren har jag hittat nästan alla som jag inte hade på loppis, så nu äger jag samtliga i serierna vi läste. De är egentligen helt vansinniga, men åh så spännande! :)


Fakta om Finland av Erlend Loe är inte en faktabok, utan en bok om en kille som försörjer sig på att skriva faktaböcker. Nu har han fått ett uppdrag om en faktabok om Finland, eftersom han ljugit om hur mycket han kan om landet. Faktum är att han aldrig varit där, och heller inte har några planer på att åka dit. Kan man skriva en faktabok ändå? Humor som vanligt i Loe's fall, men detta är inte en av hans bästa.

Fjäril av Sonya Hartnett är en fin men nästan skrämmande historia om en tjej som genom sina vänners åsikter lärt sig att hata sig själv. Hon är utanför, ensam och missförstådd, men sen får hon en ny granne; en vuxen kvinna som får henne att börja tro på sig själv. Under ytan lurar dock något mörkt, som så ofta i Hartnett's böcker, och det är det som gör boken så bra.

Fienden av Charie Higson är en slags zombie-dystopi, där alla vuxna fått en sjukdom och sakta förvandlats till levande döda. Nu jagar de barnen för att äta dem, och barnen måste samarbeta för att överleva.

Fritt fall av Roderick Gordon är tredje delen i serien som börjar med Tunnlar. Den handlar om en okänd värld, långt ner under vår, där ett par killar blir fast i jakt på den ena killens pappa. Riktigt bra serie i början, men nu börjar jag tröttna.

Freak show av James st. James minns jag faktiskt inte. Det handlar om en drag queen i high school om jag ska tro baksidestexten. jag vet inte om jag läst den ens.

Flickan i rött av J.C. Burke är en spökhistoria om en tjej som upplever övernaturliga saker. En dag på en bildlektion upptäcker hon att hon ritat en tjej som hon aldrig sett förut, istället för kompisen mitt emot. Senare ser hon samma flicka på en affisch över försvunna personer. Vem är flickan?


Fyren och stjärnorna av Annika Thor är vanligtvis inte sådant jag läser, men jag blev nyfiken, och den var riktigt bra. Blendas pappa har varit försvunnen i sju år, och nu har hennes mamma hittat en ny man som kan hjälpa henne med Blenda och hennes bror. Mamman vill så gärna att de ska ha det bra, men mannen visar sig vara elak och våldsam. Detta låter som en helt deprimerande bok, men den är fin också, och väldigt bra skriven.

Ful eller snygg? av Scott Westerfeld är andra delen i serien om den framtid där alla opereras om till skönheter när de fyller 16 år.

Fjäril utan vingar av Malin Hedin var det länge sedan jag läste. Den handlar om ett gäng ungdomar under ett sommarlov. Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den, men det är tyvärr allt.





Förresten, glöm inte att tävla i min Omslagstävling! Tycker du att det är svårt så kan jag tipsa om att de allra flesta svaren gömmer sig på min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar