21 april 2012

I min bokhylla: G




I min bokhylla finns följande titlar på bokstaven G:

Glöm mig inte av Anne Cassidy
handlar om Stella, och om en liten flicka som rövas bort. Eftersom de bor på samma gata så förhörs alla grannar, men varför är Stellas mamma som är huvudmisstänkt? Saker som hänt i det förflutna kommer upp till ytan i den här boken, som är riktigt spännande. En av Cassidy's bästa, enligt mig.


Guldkompassen av Philip Pullman
är första boken i en av mina favoritserier. Jag har läst dem flera gånger och gillade faktiskt filmen hyfsat, även om alla verkade såga den. Riktigt bra serie om du frågar mig.

(The) Ghost child av Sonya Hartnett
har jag läst både på engelska och på svenska (då heter den Pojken i soffan) och den är så himla fin. En ung pojke sitter plötsligt i soffan hos 75-åriga Matilda, och hon börjar berätta om sitt liv för honom. Om sin stora kärlek och om det som förstörde allt. Till slut får vi också veta vem den främmande pojken är, och hur han hänger ihop med Matildas liv. Sonya Hartnett har en fantastiskt språk och jag tyckte så mycket om den här historien, även om många tyckt att den är märklig.

Getting it av Alex Sanchez
15-årige Carlos är en kille som saknar flickvän och tror att han kommer att förbli oskuld för alltid. För att öka sina chanser ber han om en makeover av skolans gay-kille Sal, i utbyte mot att hjälpa Sal att starta en Gay-Straight Alliance på skolan. Sal hjälper såklart Carlos med en massa andra saker också, som att fixa hans självförtoende och lite annat. Den här boken var "bra tidsfördriv", men inte mer än så. Testa i så fall Sanchez Rainbow-serie istället. Mycket bättre.

Golems öga av Jonathan Stroud
läste jag aldrig ut faktiskt. Det är fortsättningen på Amuletten från samarkand, som jag verkligen gillade, men den här fångade mig aldrig. Det är fantasy med betoning på demoner, och ganska svårläst med parallella dimensioner och mycket att hålla reda på. Tyvärr.

Glee- the beginning
vet jag inte riktigt varför jag köpte. Trodde jag på fullaste allvar att den skulle vara bra? Nej, kanske inte. Det var nog bara sommar och serieuppehåll. Nu läser jag Fanfiction istället i brist på serieavsnitt.



1 kommentar:

  1. Måste helt klart läsa om guldkompassen =) jättesöt bok!

    Du är förresten utmanad att svara på lite frågor:
    http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/04/11-kluriga-och-inte-helt-bokrelaterade.html

    SvaraRadera