12 april 2013

Stickan


Jag hittade den här boken i en bokhandel för några veckor sedan och var bara tvungen att köpa den. Kära lilla Stickan, han är så söt så att jag dör litegrann.

Stickan är en skapelse, gjord av Professor Erasmus i det gamla skräckinjagande slottet på kullen. 
Faktum är att han är det första monstret som professorn gav liv till, men det har professorn för länge sedan glömt. Nu skapar han nya monster hela tiden, det ena mer skräckinjagande än det andra, och Stickan är osynlig och väldigt väldigt ensam. Han vill inte ha något att göra med de nya monstren, för han känner att de kommit emellan hans och professorns vänskap.
En gång var han nämligen professorns bästa vän och hjälpreda, och genom åren har han rättat till hans misstag fler gånger än han kan minnas. Allt för att skydda sin skapare och få honom att minnas Stickan igen. 

Till staden har det kommit en kringresande sällskap; en man med mystiska människor i burar. Han hävdar att de är riktiga monster och uppmuntrar folk att betala för att få se dem. Men folket i staden genomskådar honom snabbt och hänvisar honom till slottet på kullen, för där sägs det att det finns massor av monster.

Professorn märker ingenting när det knackar på porten, men Stickan anar oråd och nu måste han ta hjälp av alla andra monster i slottet för att rädda professorn. För trots att han helst av allt vill vara osynlig så skulle han göra vad som helst för sin skapare och en gång bästa vän.

Den här boken var söt, men inte så fantastisk som jag hoppats. Jag tror att jag skulle läst den på engelska, för översättningarna känns väldigt barnsliga. Okej, boken är väl skriven för 9-10-åringar, men ändå.
Fulbert Freakfinnare känns som ett rätt löjligt namn, och staden heter Bökehåla. 

Hur som helst, Stickan är söt som socker och jag får härliga Tim Burton-vibbar. 
Och boken är ju dessutom så snygg! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar