29 april 2012

Clockwork Angel


Nu har jag äntligen kommit igenom Clockwork angel av Cassandra Clare, och den blev riktigt bra till slut. Jag tyckte ju att den var lite seg i starten, men på slutet blev den ju så där bra som jag hoppades att den skulle vara.

Tessa är på väg till England för att träffa sin bror Nathaniel, men istället blir hon kidnappad av The Dark Sisters och inlåst i ett rum och tvingad att träna på att använda de magiska krafter som systrarna påstår att hon har. Tessa förstår ingenting till en början, men sakta men säkert inser hon att hon kan göra något som hon knappt förstår sig på. När hon tar i en sak, så kan hon byta skepnad till den person som äger saken, även om personen inte lever längre. Hon kan känna hur personen känt sig, och ta del av dess tankar. Hennes förmåga är eftertraktad, och en del kommer att göra vad som helst för att få tag på henne. Med hjälp av en Shadowhunter så lyckas Tessa fly från systrarna, och hamnar i säkerhet. I alla fall för stunden...

De här böckerna är så himla bra, och så himla svåra att skriva någonting om! Jag blir så frustrerad för att det låter så tråkigt och platt. Jaja, jag gillar dem, och jag tycker om att den hänger ihop lite med The mortal instruments-serien. Några karaktärer dyker upp (Yay! Magnus Bane!), och del andra namn känns igen. Jag tycker dock inte att den här är lika rolig rent språkmässigt, men annars håller den måttet. Kul också att den utspelar sig på slutet av 1800-talet. Det känns som att en hel del böcker gör det just nu.

Nu ska jag läsa ut Själlös, men den är inte alls lika bra som den här. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar