21 oktober 2012

Fifty shades of Grey

 
Detta inlägg innehåller SPOILERS om ni inte läst boken! You have been warned. ;)

Okej, nu har jag läst den- årets mest omtalade bok(?).
Jag måste ju erkänna att även om jag inte trodde att jag skulle gilla den så har jag varit jäkligt nyfiken på den ett tag.

Hur var den då?
Ehh...var ska jag börja?

Alltså... Anastasia Steele är en oskyldig college-student som en dag blir ivägskickad av sin sjuka rumskompis för att göra en intervju med Christian Grey, en ung, svinrik företagare av något slag (jag läste inte så noga för att vara ärlig). Han är rätt arrogant, bossig men också aningen flirtig och Anastasia är obekväm under hela intervjun, men ändå kan hon inte sluta tänka på honom efteråt.

Okej, där är upptakten, den tar typ 10 sidor. Sedan dyker Christian upp i en affär där Ana jobbar och köper kablar och rep och grejer och plötsligt bjuder han ut henne, hon säger okej, han bara "Vi tar min privata helikopter tvärs över landet hem till mig ikväll" och hon bara "Okej'rå".
Ehh...?
Hur som helst, han flirtar ännu mer, men gör klart att han inte vill ha ett förhållande. Han visar sin "dungeon" där han har alla sina piskor och bondage- och s/m-prylar och säger saker som att "Ju mer du underkastar dig mig, desto mer njutning får jag. Detta handlar bara om mig". Och hon bara "Näe! Eller, ja, varför inte?"
Alltså, börjar ni märka min skeptisism?
Sen blir det sex, hörrni. Massor. Typ varje sida man vänder har detaljrika sexscener, och visst, det är rätt hett ibland, men jag tröttnar rätt fort faktiskt.

Det hela känns rätt overkligt och kanske är det så att jag inte alls förstår mig på det här med dom/sub-förhållanden, men jag är inte så fasligt imponerad.
Dessutom är boken rätt dåligt skriven.

Har ni läst den, och vad tyckte ni?

Också, kolla detta underbara klipp. Jag skrattar ihjäl mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar