4 oktober 2013

Den femte vågen



Efter första vågen finns bara mörker. 
Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. 
Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. 
Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Cassie är ensam kvar. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror Sammy blev ivägkörd med en buss tillsammans med alla andra småbarn för att räddas. Det var i alla fall vad de sade, men de lyckades inte övertyga Cassie.
Nu måste hon överleva i en värld där fienden kommer från en annan planet men ser ut precis som vi. Med andra ord går det inte att lite på någon. Det enda hon vet är att hon lovat Sammy att de ska återförenas, och det är ett löfte som hon tänker hålla. Hon smyger genom skogar, ödsliga gator och övergivna hus, utan att egentligen veta var hon ska. Var har de tagit alla barn, och varför?

I hennes fotspår rör sig någon annan, någon som övervakar hennes färd, men är han vän eller fiende?

Det här är en riktigt spännande bok. I början kändes det som att jag inte kom någonstans när jag läste, men så plötsligt lossnade det och jag sträckläste.
Världen är grym, övergiven och trasig. Nästan ingenting finns kvar. I stora läger förbereder De Andra för den femte vågen. De har bara lite jobb kvar innan alla människor är utrotade, och då ska de ta över.

Innan jag började läsa så trodde jag att boken bara skulle handla om Cassie, men oj så fel jag hade.
Boken byter huvudperson i nästan varje kapitel, och ibland är det lite svårt att hålla koll på vem som berättar, eftersom det inte står i kapitlets början. Trots allt så gillar jag det.

30 september 2013

Avgrundens änglar



Sista gången Julia sågs i livet var på ett café i gallerian. Polisen misstänker att hon träffat en kille som hon chattat med på nätet, men ingen vet vem han är, bara att han kallade sig Leo.

Samma sak hände för några år sedan när Ada försvann, och henne hittade man aldrig.

I en annan del av staden bildas Avgrundens änglar, en grupp med ungdomar och en gymnasielärare som bestämt sig för att ta lagen i egna händer. De ska straffa dem som polisen aldrig fått tag på. Flera i gruppen bär på hemska minnen av övergrepp som de aldrig berättat om, men nu ska männen få sina straff till slut.

När Louise Hjelm på polisen får i uppdrag att lösa mysteriet med Julias försvinnande så nystas en mörk härva med brott upp. Ledtrådar till andra liknande brott hamnar på hennes skrivbord, och de är undertecknade med "Avgrundens änglar".

Jag tycker alltid om Magnus Nordins böcker. De är riktigt spännande och verklighetstrogna. Avgrundens änglar tar upp en skrämmande sanning om något som pågår varje dag i Sverige, och såklart även i resten av världen. Det är lätt att bli lurad när man inte har en aning om vem som befinner sig på andra sidan när man chattar.
Det är faktiskt lite läskig att läsa om, men jag tror att det är viktigt att det skrivs om det.

Den här boken fick jag som rec.ex från Bonnier Carlsen.

14 september 2013

Two boys kissing



Ahh...David Levihan...
Ännu en fantastisk bok. Den här mannen borde få alla litteraturpriser i världen.

Two boys kissing handlar just om en kyss. En kyss som varar i över 32 timmar. Harry och Craig har nämligen bestämt sig för att slå världsrekordet, bara för att visa världen att de kan; trots att de är två killar.
Den ena har familjen bakom sig, och den andra har aldrig sagt ett ord om att han är gay.

Samtidigt som kyssen pågår så ses Ryan och Avery igen för en första dejt. De träffades kvällen innan på en höst ovanlig gay-skolbal och nu har Avery åkt bil i två timmar för att träffa Ryan igen, trots att han inte har en aning om hur Ryan kommer att ta emot hans allra största hemlighet.

I en stad inte långt därifrån bor Neil och Peter. De är tillsammans och har varit det i vad som känns som en evighet, men ändå vägrar Neil's föräldrar att kännas vid det. Blundar man för det så finns det inte, va?

Och så finns Cooper, den ensammaste av dem alla. Han spenderar sin tid online, pratandes med män han inte känner; desperat för någon slags kontakt. Någon som ser honom. Någon som lyssnar. När hans pappa kommer på honom så sticker han, men livet där ute är inte precis lättare, och definitivt inte mindre ensamt.

Allt detta händer parallellt, och de som berättar är förra generationens bögar. De som dog av AIDS och nu tittar ner på pojkarna som är så lika dem. De har samma drömmar, och även om världen är lite mer förstående nu så är problemen och utanförskapet desamma. De tittar, och de ler, gråter och hejar på. De vet hur det känns, och de minns hur det var.

Det här är dels en berättelse som vilken som helst. Parallella historier om kärlek, jakten på acceptans och att hitta sin plats.
Men det är också till en stor del hbt-historia om hur världen brukade vara medans homosexualitet fortfarande klassades som en sjukdom och män dog av AIDS.

Det är fullkomligt lysande, precis som man hade kunnat förvänta sig av David Levithan. Hans språk är drömlikt och melankoliskt, men också så fullt av känslor så att jag hisnar.



6 september 2013

The Land of Stories: The Enchantress returns



Nu är den slut. Boken som jag längtat och längtar efter och nu läst så sakta som man bara kan. Allt för att den skulle räcka så länge som möjligt. För även om den är 517 sidor så tog den slut för fort.
Den är bra. Ja, den är till och med riktigt bra. Mycket bättre än ettan (The wishing spell).
Språket är bättre, beskrivningarna fler och handlingen inte lika stressad. Dessutom älskar jag de nya karaktärerna. Mother Goose är helt fantastisk bl.a.

För er som inte läst ettan så kan jag berätta att den handlar om tvillingarna Alex och Conner som ramlar ner i en sagobok och hamnar i the Land of Stories där alla de klassiska sagofigurerna bor. Tiden har dock inte stått stilla där. Rödluvan, Askungen och de andra är vuxna nu och drottningar i sina respektive riken.

Nu har det gått ett par år. Alex och Conner är 13 år och tvingas tillbaka till sagovärlden när deras mamma blir kidnappad av The Enchantress som kastade förbannelsen över Törnrosa så att hon sov i hundra år.
Men vad vill hon med tvillingarnas mamma, och hur ska de kunna hitta henne när The Enchantress förstör kungariken i en rasande fart och förstör allt i sin väg? och som om det inte vore nog så är dessutom Askungens dotter borta!
Som tur är har de hjälp av Goldilocks (som jag älskar!), Jack (och bönstjälken) och den otroligt självupptagna Queen Red Ridinghood.

Jag älskar som sagt den här världen. Klassiska sagor i ny tappning finns det ju gott om nu, men de här har nåt litet extra som får mig att verkligen uppslukas och läsa med ett leende på läpparna. Dessutom är ju böckerna så sjukt snygga med kartor inuti och fina illustrationer i början av varje kapitel.

En fortsättning tack, Chris Colfer.



29 augusti 2013

Mellan vinter och himmel



Martin gömmer sig bakom sin gitarr, i musiken som kan ta honom bort från verkligheten. I rummet bredvid hans ligger hans bror Andreas och tynar bort. Han har bara några månader kvar att leva, men Martin tycker att det verkar som att han redan gett upp. Tanken på att Andreas inte gör något av sin sista tid gör honom vansinnigt arg och frustrerad. Han skulle vilja slita upp dörren, skaka om honom och se till att han lever medan han kan, men det gör han inte. Istället gömmer han sig bakom sin gitarr eller i sin flickvän Saras armar.

Sara är så jävla trött på att vara den som tar hand om Martin även om hon älskar honom. Hon har egentligen allt hon önskat sig, men ingen lägger ju märke till henne förutom när det gäller hennes utseende.

Andreas önskar att alla kunde låta honom vara. Han är trött på att behandlas som att han kommer att ramla ihop och dö när som helst, så istället drar han sig undan.
Han lyssnar på musiken från Martins rum och önskar att han vågade knacka på, eller att Martin kunde komma till honom, men tystnaden i radhuset blir bara värre och värre, och snart lossar isen och tiden är ute...

Jag tyckte jättemycket om den här boken. Det är Elin Bengtssons debut, och väldigt välskriven. Man kan verkligen känna frustrationen och sorgen och känslan av att inte veta hur man ska bete sig när allt blir så där vansinnigt jobbigt.

27 augusti 2013

En varm vinter



Jag har alltid gillat Christina Wahldén som författare. Hon skriver viktiga böcker om tabubelagda ämnen som trafficing, våldtäkter, hedersmord och självmord. De är jobbiga att ta sig igenom, men så himla bra!

Den här boken är dock helt annorlunda.
Alexandra har just fyllt arton och har genomlidit sina föräldrars bråk och skilsmässa alldeles för länge. Nu har hon fått nog.
När hennes pappa flyr till Egypten för att vila upp sig, och hennes mamma plötsligt lämnar en lapp på köksbordet om att hon dragit till Indien så får Alexandra nog.
Nu är det hennes tur att uppfylla sina drömmar, så hon tar sina körkortspengar, köper en biljett till Australien och bestämmer sig för att äntligen lära sig att surfa.
Utan att berätta för någon så lämnar hon Sverige. Där, i Australien bland sockerrörsplantage, palmer, glittrande blåa hav och billiga vandrarhem blir hon Alex.
Hon träffar nya vänner, sliter tills musklerna värker för att tjäna pengar och så träffar hon Ed.

Hösten och vintern i Australien är det bästa hon varit med om, men hemma i Sverige väntar hennes riktiga liv. Frågan är bara var hon helst vill vara?

Jag tyckte jättemycket om den här boken. Personerna känns väldigt trovärdiga och jag gillar verkligen Alex. Hon är modig fast hon är livrädd om ni förstår hur jag menar.
Riktigt skön läsning.

25 augusti 2013

The land of stories 2

Läser The Land of Stories: the enchantress returns och skrattar för mig själv åt Mother Goose's rim och Rödluvans historia.

10 augusti 2013

Jag hade en dejt med SF-bokhandeln

Förra helgen var jag i Stockholm för Pride festivalen och passade på att göra ett obligatoriskt besök på Science fiction bokhandeln. Det var ungefär 50 grader varmt i Gamla stan, och bokhandeln hade fortfarande inte skaffat någon fungerande ac. Allt var med andra ord som vanligt.

Trots detta så lyckades jag hitta det jag kom dit för och såklart lite till innan jag dog långsamma svettdöden.



Ingen har väl missat att jag är smått insnöad på Cassandra Clare, och nu hittade jag
The Mortal Instruments: City of Bones- The official illustrated movie companion 
Den är riktigt snygg! Det är glassiga bilder från inspelningen av filmen och roliga detaljer om hur filmen blev till. Jag har inte läst den ordentligt än, men utifrån bläddrandet jag gjort så gillar jag den.

The Mortal Instruments companion av Lois H. Green hade jag nog lite bråttom när jag plockade på mig. Nu när jag läser på baksidan så står det tydligt att "This book is not authorized by Cassandra Clare", vilket kan betyda att den kan innehålla vad som helst. Jag gillar inte riktigt när andra författare analyserar sönder serier, och jag antar att det är vad detta är. Vi får väl se.

En av böckerna jag var ute efter var The Infernal Devices: Clockwork angel som seriealbum.
Tecknaren heter Hyekyung Baek och han har gjort ett riktigt snyggt jobb. Den följer boken perfekt och jag sögs snabbt in i den.

Alice i Zombielandet av Gena Showalter har jag spanat på ett tag. Jag är lite nyfiken. Någon som läst den?

Den femte vågen av Rick Yancey är en dystopisk alien-attack-historia, vilken låter helt underbart. Jag har läst mycket bra om den här boken och ser verkligen fram emot att läsa den.

Farlig förmåga av Jessica Spotswood har jag också hört mycket bra saker om. Den har jag som lunchläsning på jobbet, men jag har inte hunnit så långt än. Gillar början i alla fall. Recension kommer senare.

Så, jag är nöjd. Jag skriver mer om böckerna när de blivit utlästa. Jag är sjukt pepp på de här, men just nu är jag mest irriterad för att inte Chris Colfer's The land of stories- The enchantress returns hann komma hem till mig före helgen! Ge mig boken nu!

9 augusti 2013

Fredagsmusik


Bara för att jag nynnat på den här hela morgonen.