29 augusti 2013
Mellan vinter och himmel
Martin gömmer sig bakom sin gitarr, i musiken som kan ta honom bort från verkligheten. I rummet bredvid hans ligger hans bror Andreas och tynar bort. Han har bara några månader kvar att leva, men Martin tycker att det verkar som att han redan gett upp. Tanken på att Andreas inte gör något av sin sista tid gör honom vansinnigt arg och frustrerad. Han skulle vilja slita upp dörren, skaka om honom och se till att han lever medan han kan, men det gör han inte. Istället gömmer han sig bakom sin gitarr eller i sin flickvän Saras armar.
Sara är så jävla trött på att vara den som tar hand om Martin även om hon älskar honom. Hon har egentligen allt hon önskat sig, men ingen lägger ju märke till henne förutom när det gäller hennes utseende.
Andreas önskar att alla kunde låta honom vara. Han är trött på att behandlas som att han kommer att ramla ihop och dö när som helst, så istället drar han sig undan.
Han lyssnar på musiken från Martins rum och önskar att han vågade knacka på, eller att Martin kunde komma till honom, men tystnaden i radhuset blir bara värre och värre, och snart lossar isen och tiden är ute...
Jag tyckte jättemycket om den här boken. Det är Elin Bengtssons debut, och väldigt välskriven. Man kan verkligen känna frustrationen och sorgen och känslan av att inte veta hur man ska bete sig när allt blir så där vansinnigt jobbigt.
27 augusti 2013
En varm vinter
Jag har alltid gillat Christina Wahldén som författare. Hon skriver viktiga böcker om tabubelagda ämnen som trafficing, våldtäkter, hedersmord och självmord. De är jobbiga att ta sig igenom, men så himla bra!
Den här boken är dock helt annorlunda.
Alexandra har just fyllt arton och har genomlidit sina föräldrars bråk och skilsmässa alldeles för länge. Nu har hon fått nog.
När hennes pappa flyr till Egypten för att vila upp sig, och hennes mamma plötsligt lämnar en lapp på köksbordet om att hon dragit till Indien så får Alexandra nog.
Nu är det hennes tur att uppfylla sina drömmar, så hon tar sina körkortspengar, köper en biljett till Australien och bestämmer sig för att äntligen lära sig att surfa.
Utan att berätta för någon så lämnar hon Sverige. Där, i Australien bland sockerrörsplantage, palmer, glittrande blåa hav och billiga vandrarhem blir hon Alex.
Hon träffar nya vänner, sliter tills musklerna värker för att tjäna pengar och så träffar hon Ed.
Hösten och vintern i Australien är det bästa hon varit med om, men hemma i Sverige väntar hennes riktiga liv. Frågan är bara var hon helst vill vara?
Jag tyckte jättemycket om den här boken. Personerna känns väldigt trovärdiga och jag gillar verkligen Alex. Hon är modig fast hon är livrädd om ni förstår hur jag menar.
Riktigt skön läsning.
Etiketter:
familj,
kärlek,
ungdomsbok,
vänskap,
äventyr
25 augusti 2013
The land of stories 2
Läser The Land of Stories: the enchantress returns och skrattar för mig själv åt Mother Goose's rim och Rödluvans historia.
10 augusti 2013
Jag hade en dejt med SF-bokhandeln
Förra helgen var jag i Stockholm för Pride festivalen och passade på att göra ett obligatoriskt besök på Science fiction bokhandeln. Det var ungefär 50 grader varmt i Gamla stan, och bokhandeln hade fortfarande inte skaffat någon fungerande ac. Allt var med andra ord som vanligt.
Trots detta så lyckades jag hitta det jag kom dit för och såklart lite till innan jag dog långsamma svettdöden.
Ingen har väl missat att jag är smått insnöad på Cassandra Clare, och nu hittade jag
The Mortal Instruments: City of Bones- The official illustrated movie companion
Den är riktigt snygg! Det är glassiga bilder från inspelningen av filmen och roliga detaljer om hur filmen blev till. Jag har inte läst den ordentligt än, men utifrån bläddrandet jag gjort så gillar jag den.
The Mortal Instruments companion av Lois H. Green hade jag nog lite bråttom när jag plockade på mig. Nu när jag läser på baksidan så står det tydligt att "This book is not authorized by Cassandra Clare", vilket kan betyda att den kan innehålla vad som helst. Jag gillar inte riktigt när andra författare analyserar sönder serier, och jag antar att det är vad detta är. Vi får väl se.
En av böckerna jag var ute efter var The Infernal Devices: Clockwork angel som seriealbum.
Tecknaren heter Hyekyung Baek och han har gjort ett riktigt snyggt jobb. Den följer boken perfekt och jag sögs snabbt in i den.
Alice i Zombielandet av Gena Showalter har jag spanat på ett tag. Jag är lite nyfiken. Någon som läst den?
Den femte vågen av Rick Yancey är en dystopisk alien-attack-historia, vilken låter helt underbart. Jag har läst mycket bra om den här boken och ser verkligen fram emot att läsa den.
Farlig förmåga av Jessica Spotswood har jag också hört mycket bra saker om. Den har jag som lunchläsning på jobbet, men jag har inte hunnit så långt än. Gillar början i alla fall. Recension kommer senare.
Så, jag är nöjd. Jag skriver mer om böckerna när de blivit utlästa. Jag är sjukt pepp på de här, men just nu är jag mest irriterad för att inte Chris Colfer's The land of stories- The enchantress returns hann komma hem till mig före helgen! Ge mig boken nu!
Trots detta så lyckades jag hitta det jag kom dit för och såklart lite till innan jag dog långsamma svettdöden.
Ingen har väl missat att jag är smått insnöad på Cassandra Clare, och nu hittade jag
The Mortal Instruments: City of Bones- The official illustrated movie companion
Den är riktigt snygg! Det är glassiga bilder från inspelningen av filmen och roliga detaljer om hur filmen blev till. Jag har inte läst den ordentligt än, men utifrån bläddrandet jag gjort så gillar jag den.
The Mortal Instruments companion av Lois H. Green hade jag nog lite bråttom när jag plockade på mig. Nu när jag läser på baksidan så står det tydligt att "This book is not authorized by Cassandra Clare", vilket kan betyda att den kan innehålla vad som helst. Jag gillar inte riktigt när andra författare analyserar sönder serier, och jag antar att det är vad detta är. Vi får väl se.
En av böckerna jag var ute efter var The Infernal Devices: Clockwork angel som seriealbum.
Tecknaren heter Hyekyung Baek och han har gjort ett riktigt snyggt jobb. Den följer boken perfekt och jag sögs snabbt in i den.
Alice i Zombielandet av Gena Showalter har jag spanat på ett tag. Jag är lite nyfiken. Någon som läst den?
Den femte vågen av Rick Yancey är en dystopisk alien-attack-historia, vilken låter helt underbart. Jag har läst mycket bra om den här boken och ser verkligen fram emot att läsa den.
Farlig förmåga av Jessica Spotswood har jag också hört mycket bra saker om. Den har jag som lunchläsning på jobbet, men jag har inte hunnit så långt än. Gillar början i alla fall. Recension kommer senare.
Så, jag är nöjd. Jag skriver mer om böckerna när de blivit utlästa. Jag är sjukt pepp på de här, men just nu är jag mest irriterad för att inte Chris Colfer's The land of stories- The enchantress returns hann komma hem till mig före helgen! Ge mig boken nu!
9 augusti 2013
Fredagsmusik
Bara för att jag nynnat på den här hela morgonen.
30 juli 2013
The Bane Chronicles #1
Läser äntligen första delen i Cassandra Clare's historier om Magnus Bane. Här får vi veta varför Magnus blivit portad från Peru, och även om jag inte är jätteimponerad så gillar jag ändå Magnus som karaktär. Vi får väl se vad jag tycker om de övriga delarna sen.
The ocean at the end of the lane
Kolla, en ny Neil Gaiman! Hörde talas om den på semestern och beställde den direkt. Det visade sig vara ännu en sträckläsningsbok. Yay, äntligen hittar jag sådana.
Allting började för fyrtio år sedan, då vår berättare bara var sju år gammal. Det var då han för första gången träffade familjen Hempstock.
Lettie verkar alldeles för vuxen för sina elva år, Mrs. Hempstock säger att hon minns när dammen på baksidan av huset var ett hav, och Gamla Mrs. Hempstock påstår sig minnas Big Bang.
Eller egentligen börjar allt med ett självmord på Hempstock's gård som väcker onda urgamla krafter till liv, och på något sätt så är huvudpersonen (vi får aldrig veta hans namn) och familjen Hempstock inblandade.
Saker börjar hända. Fiskar flyter döda upp till ytan i Lettie's damm (eller hav), vår huvudperson vaknar en morgon av att han nästan kvävs till döds och plötsligt får han och hans lillasyster en ny nanny. En nanny som får det att gå kalla kårar utmed hans ryggrad och som inte verkar riktigt mänsklig.
Neil Gaiman är ju en fantastisk författare och framförallt berättare. Jag kan liksom höra honom berätta den här boken högt för mig, och det är ett tecken på en riktigt välskriven bok. Texten flyter på fantastiskt och det är lagom skräckigt för mig som är lättskrämd. Uråldrig magi möter ny fantasy i den här pärlan till bok. Kan verkligen rekommenderas.
28 juli 2013
The other life
Den här boken köpte jag för ett tag sedan, och sen blev den stående som alla andra böcker i olästa-hyllan. Men sen kom jag hem från stan i fredags och ville ha nåt att läsa i solen på balkongen, och den här hade mig fast resten av kvällen. Snacka om sträckläsning.
Sherry är femton år och har bott i en bunker i strax över tre år. Det var då den livsfarliga rabiessmittan spreds över Los Angeles och tvingade alla att gömma sig tills militären kom med vidare information.
Problemet är bara att ingen information kom, och därför lever de fortfarande i bunkern. Sherry, hennes lillasyster, deras föräldrar och deras farmor.
Men så tar maten slut, och Sherry och hennes pappa tvingas ta sig ut för att hitta mer om de vill överleva.
Sherry's entusiasm förvandlas dock snart till oro och panik.
Där ute är staden helt stilla. Inga människor, knähöga gräsmattor, ett lager grått damm täcker allting och de flesta hus är sönderbombade. På gatan ligger dessutom två av deras grannar döda. Vad har egentligen hänt medan de varit gömda?
Den första Walmart de hittar är övergiven och sönderslagen, men tyvärr inte som tom som de hade hoppats.
Människorna som drabbats av rabies har förvandlats till blodtörstiga monster och när de anfaller så blir Shelly räddad i sista sekund av en kille som bestämt sig för att döda odjuren till vilket pris som helst. Tyvärr är hennes pappa inte lika lyckligt lottad.
Nu måste Shelly med hjälp av Joshua och resten av hans rebeller försöka hitta hennes pappa innan han blir mördad, eller smittad...
Den här boken var så himla bra, och den är så snygg! Som tur är kommer snart en fortsättning som heter The life beyond. Det ska bli väldigt spännande att se var handlingen tar vägen, för vi fick en del hintar om vad militären haft för sig och hur viruset uppstod från början.
Susanne Winnacker är definitivt en författare att hålla ögonen på.
25 juli 2013
Dustlands- Rebellhjärta
Jag tyckte väldigt mycket om första delen i dystopi-serien Dustlands som jag skrivit om HÄR, och fortsättningen är kanske inte riktigt lika bra, men ändå fastnade jag totalt.
Det här visade sig vara en riktigt skön semesterbok efter att ha påbörjat flera olika böcker som inte fångade mig som jag hade hoppats.
VARNING FÖR SPOILERS!!!
Saba är på väg till Stora Vattnet för att möta Jack efter att de skiljdes åt i slutet av första boken. Hon, Lugh, Emmi och Tommo är på väg, även om Lugh är mer än förbannad för att hon litar på Jack. Det slår in en kil mellan tvillingarna och allt verkar bara bli värre och värre ju fler dagar som passerar.
Saba längtar till Stora Vattnet. Där ska de äntligen kunna slå sig ner. Världen är uttorkad, förstörd och farlig, men historierna om Stora Vattnet lovar gröna skogar, obegränsat med vatten och en fantastisk framtid.
Självklart blir det inte så enkelt. Vägen är farlig och bjuder på överraskningar i alla de former. Tontonerna som styr landet har förändrats. De är renare, mer organiserade, mer strukturerade och farligare än någonsin. Det ryktas om en ny ledare, kallad Stigfinnaren, och han har satt ett pris på Sabas huvud.
Nu vill jag veta hur det går ju! Ge mig del tre! Nu, tack.
18 juli 2013
Francesca
Francesca blev min semesterbok när jag åkte till Tylösand. Finns det något mysigare än att sitta med tårna nerborrade i sanden och lyssna på havets kluckande när man läser? Nej, knappast.
Iaf, Francesca var inte i närheten av lika bra som Jellicoe road, men jag gillade den ändå.
Francesca (eller Frankie som hon kallas) mamma har alltid varit den som inte kan sitta stilla. Den som pratar jämt, väcker hela familjen med hög positiv musik och håller samman familjen. Men sen en dag så kliver hon inte ur sängen. Hon bara ligger där hon ligger, och plötsligt faller hela familjen isär.
Frankie kan inte tänka på nåt annat än att hon på något sätt måste få sin mamma att komma tillbaka till sitt gamla jag.
Det hjälper dessutom inte att hon blivit tvingad att byta skola, och numera går på St Sebastian, en f.d killskola som nu öppnats upp även för flickor. 750 killar och 30 tjejer. Det borde vara ett drömscenario, men faktum är att det är tvärtom. Killarna har makten och tjejerna får ta en hel massa skit när killarna försöker göra sig roliga.
Ingen verkar förstå nånting och alldeles för mycket ansvar läggs på Francescas axlar. Vem kan hon ta hjälp av? Tjejerna från gamla klassen? De galna tjejerna i nya skolan, eller kanske rent av killarna? Kanske finns hjälpen där hon minst anar.
Okej, jag gillar den här boken, men den var inte överdrivet speciell. Trots allt tyckte jag om den. Ja, jag lämnar det där helt enkelt. Den var en helt okej bok. Punkt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






